Sunday, January 23, 2011

Santai Bersama Ezad - Rock n Roll Bro! - 23.1.11

"Saya amat menghargai watak-watak dalam penulisan skrip saya," ujar sdr Shahrul Ezad bersungguh-sungguh. Ia adalah suatu penyataan yang menggambarkan bahawa pembimbing sangat-sangat menghargai setiap watak yang dikarang dalam skrip agar dapat dijiwai dengan sepenuhnya. Itu adalah perkara yang dikongsikan oleh beliau, selain dari cebisan pengalaman selama 15 tahun dalam industri pembikinan drama tv. Sambil menceritakan secara serius, sesekali disulam dengan lawaknya yang bersahaja, menyebabkan kelas bergema dengan tawa.

AVA merasa bertuah kerana kehadiran beliau sebagai salah seorang pembimbing diharapkan dapat menyemarakan lagi dunia penulisan skrip drama. Antara lain, beliau juga menyentuh tentang perlunya ilmu yang perlu digali dan dilatih secara tekal agar dapat menghasilkan skrip yang baik. Sikap tekun dan tidak mengenal putus-asa itu jugalah yang membawa apa beliau pada hari ini. Kepada beliau apa yang penting adalah berkarya dengan seikhlas hati, agar dapat menimbulkan kesan/impak kepada penonton.

Ia bukan mudah untuk dilakukan, tetapi tidak pula mustahil, tambah beliau lagi. Bengkel di sebelah petang menyentuh perbincangan seputar tiga skrip yang dibekalkan kepada peserta. Bagi beliau, seni menulis skrip drama adalah suatu perkara yang bukan main-main, ia harus diladeni dengan sepenuh hati, sambil mengingatkan peserta bahawa penulis skrip perlu adanya sikap tanggungjawab terhadap masyarakat (obligasi sosial). Tambah beliau lagi, kemenangan adalah suatu bonus tapi bukan segala-galanya, apa yang penting adalah teruskan usaha untuk menghasilkan skrip yang baik.

Kegagalan lalu adalah apa yang beliau perolehi pada masakini. Ia menjadi guru yang terbaik untuk sesiapa sahaja yang berminat dalam penulisan skrip drama agar terus berusaha memperbaiki kelemahan. Jangan sesekali jadikan kegagalan sebagai suatu batu penghalang untuk meraih kejayaan dalam apa yang diidamkan. Masa yang terluang hatta di meja makan sekalipun, para peserta dan pembimbing terus berbincang. Inilah adalah suatu yang positif dan merupakan amalan AVA pada setiap bengkel. Suasana mesra dan santai yang wujud antara peserta dan pembimbing adalah merupakan suatu 'jalan' untuk memudahkan rintangan dalam apa yang dicita-citakan, namun tetap perlu berusaha dengan iltizam yang tidak putus.

Bengkel terus berjalan sehingga jam 5.30 petang. Seterusnya beliau menekankan lagi agar peserta terus berlatih menulis bagi yang baharu. Sementara yang sudah berpengalaman agar terus memperbaiki skrip yang ada. Ucap semangat dan kata-kata azimat dilontarkan buat tangkal kepada peserta yang akan berpamitan.


Tetapi yang paling istimewa adalah AVA digesa agar menghantar senarai nama peserta agar dapat mereka dapat dihubungi oleh pihak Radius One secara eksklusif. Apa yang Radius One ingin bicarakan kepada peserta, itulah adalah rahsia bagi mereka yang menghadiri bengkel ini. Semoga bengkel ini dapat menyemarakan lagi dunia penulisan skrip drama tanah air. AVA hanya menjadi pemyumbang kecil ke arah itu.

Terima kasih dan tahniah diucapkan kepada para peserta yang hadir. Kepada sdr Farid yang menjadi jurugambar, merakamkan setiap saat dan detik yang terlintas. Terima kasih AVA ucapkan kepada semua.

Bengkel Ezad yang lepas di sini.
Akan datang 30 Januari 2011 - bengkel asas fotografi, sila klik sini.
Gambar sepenuhnya di fb sdr Farid Jasni.

2 comments:

Nuning January 23, 2011 at 6:28 PM  

mcm ne nak tahu lau ad bengkel bengkel mcm nie erk? minat penulis skrip nie..

AVA,  January 24, 2011 at 12:41 AM  

Tuan Hafis - sudah jawab di blog tuan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang AVA :

001916007-V (daftar perniagaan)

C-00-7, Blok C, Jln CU 1/A
Taman Cheras Utama,
56000 Kuala Lumpur,
Cheras.

Legal Disclaimer :

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian atau bentuk daripada tulisan, foto dan artikel di sini perlu mendapat izin daripada Agensi Villa Aksara dengan makluman melalui emel atau di ruang komen entri. Dan sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan atau foto tersebut dari blog ini. Terima kasih.
(BLOG INI DIBUKA PADA 11 MEI 2009)

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP