Friday, April 16, 2010

Petua Editor

Dipetik daripada Berita Harian online sebagai panduan bersama. Laporan penuh ditulis oleh Sdr.Nazmi Yaakub, dan boleh dibaca di sana.
---------------------------------------------------------------------------------

KESUKARAN mendapatkan cerpen dan puisi bermutu dengan larik bahasa indah baik daripada pendatang baru, penulis muda mahupun veteran bukan saja dihadapi akhbar, tetapi juga majalah yang mempunyai halaman kreatif dibangkitkan pada Sesi Bersama Editor pada Dialog Penulis Muda.

1. Editor Sastera Berita Harian, Salbiah Ani, menekankan peluang dan ruang penyiaran karya di halaman Kreatif Sabtu dan Sanggar Kreatif Ahad adalah sama baik kepada pengarang mapan dan baru selagi mutu karya dijaga.

2. “Peluang adalah sama kerana kayu ukur penyiaran adalah mutu karya tanpa mengira sama ada pengarang itu veteran atau muda, pernah memenangi pelbagai hadiah sastera atau pendatang baru dalam dunia penulisan tanah air.

“Saya berharap penulis dapat bersabar untuk melihat karya disiarkan dan tidak boleh mengharapkan penyiaran pada kadar segera kerana terlalu ramai pengkarya menghantar nukilan masing-masing selain masa standard penyiaran untuk akhbar dan majalah ialah enam bulan.

3. “Jika penulis berasa karya itu wajar disiarkan secepat mungkin, mereka boleh menghantar e-mel untuk menarik balik. Kami bersikap profesional dalam hal ini memandangkan ruang yang ada memang terbatas, tetapi jumlah yang menghantar karya terlalu ramai,” katanya pada sesi yang turut dihadiri Penasihat Program yang juga Pensyarah Upsi, Arif Mohamad.

4. Ketika menjawab pertanyaan tema karya yang menjadi pilihan, Salbiah menjelaskan Kreatif Sabtu dan Sanggar Sastera mencadangkan penulis agar menampilkan karya yang berlegar kepada isu semasa, tetapi perlu diadun dengan baik agar tampak menarik untuk dibaca.

“Tema sedemikian menjadi keutamaan bagi membuktikan bahawa pengarang kreatif hidup di alam realiti dan bukan di awang-awangan seperti yang sering dilabelkan masyarakat sejak sekian lama, selain tema agama boleh diketengahkan, tetapi bukan dalam gaya khutbah.

5. Beliau turut mengingatkan penulis baru untuk tidak terlalu gopoh melihat karya mereka tersiar di media sehingga mengambil tindakan melanggar etika penulisan dengan melakukan pencerobohan karya sehingga ada yang sanggup memplagiat karya pengarang lain.

6. “Penulis yang ‘tertangkap’ menciplak karya pengarang lain, pintu media akan tertutup rapat. Penulis juga jangan sesekali mengugut editor kerana hakikatnya mereka menjalankan tugas secara profesional. Jangan sesekali melobi agar karya disiarkan kerana silap hari bulan perkara sebaliknya berlaku,” katanya.

Salbiah turut berkongsi pengalamannya apabila ada penulis yang mengadu dengan pihak atasan kerana karya tidak disiarkan dan pengalaman sama turut dilontarkan Editor Kanan Unit Sastera, Bahagian Majalah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Rozninah Abd Azib.

“Penulis terbabit menghantar surat kepada Pengarah Penerbitan menyebabkan saya dipanggil ke bilik ketua dan apabila beliau melihat sendiri sejumlah karya penulis terbabit, penolakan saya dipersetujui.

7. “Moral daripada pengalaman ini adalah seandainya sesebuah karya itu bagus, pihak kami akan menerbitkannya tanpa perlu menunggu penulis terbabit menghantar surat aduan atau mengambil langkah mengugut,” katanya yang juga Editor Dewan Sastera.

8. Rozninah turut mengingatkan penulis baru untuk menjaga ketertiban dalam surat penyerahan karya dan tidak menggunakan ayat berbentuk ugutan kepada editor untuk melihat karya mereka mendapat tempatan dalam majalah dan akhbar.

“Ada penulis muda yang menghantar karya dengan menyelitkan amaran bahawa sekiranya karya tidak diterbitkan dalam tiga bulan, ia akan dihantar ke penerbitan lain dan kami tidak kisah sekiranya penulis mahu berbuat demikian,” katanya.

9. Beliau turut mendedahkan masalah yang selalu dicetuskan oleh penulis muda, iaitu mabuk dengan bahasa puitis sehingga apabila menghasilkan karya yang sepatutnya puitis, tetapi menampilkan perlambangan yang tersasar.

Sajak yang baik mestilah yang boleh difahami, ada kekuatan tersendiri dan falsafah. Dalam konteks karya kreatif berunsurkan agama pula, jangan menggunakan terlalu banyak istilah bahasa Arab sehingga editor terpaksa membuka kamus setiap perkataan dan pembaca juga tidak memahaminya,” jelasnya.

10. Seperti Salbiah, Rozninah juga berharap mereka yang berhasrat menghantar karya agar membeli majalah atau akhbar sasaran mereka bagi mendapatkan gambaran karya pilihan editor dan mematuhi segala syarat penerbit selain tidak sesekali menghantar karya yang sama ke penerbitan berlainan.

3 comments:

Lily Abdullah April 16, 2010 at 9:09 PM  

Salam Khar dan teman-teman AVA. Kak WL sudah pun membaca tip2 ini di akhbar.

Imfomasi ini cukup berguna kepada penulis-penulis baru seperti kakak.

Putri Lily April 16, 2010 at 10:01 PM  

Sebenarnya, banyaknya penghantaran karya kepada pihak media memanglah sudah dijangka. Tapi tak sangka ada penulis yg begitu berani sampai beri amaran. Ish! Kesian editor. Sesungguhnya mereka juga manusia yang berperasaan.

~Putri Lily~

AVA April 19, 2010 at 2:57 AM  

Ini panduan yang sangat baik, PL & WL.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang AVA :

001916007-V (daftar perniagaan)

C-00-7, Blok C, Jln CU 1/A
Taman Cheras Utama,
56000 Kuala Lumpur,
Cheras.

Legal Disclaimer :

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian atau bentuk daripada tulisan, foto dan artikel di sini perlu mendapat izin daripada Agensi Villa Aksara dengan makluman melalui emel atau di ruang komen entri. Dan sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan atau foto tersebut dari blog ini. Terima kasih.
(BLOG INI DIBUKA PADA 11 MEI 2009)

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP