Sunday, December 12, 2010

Final Countdown ... Bengkel Skrip Drama Finale - 12.12.10

Perserta dan pembimbing bengkel, Puan Maizura Mohd Ederis
(sila ke blog beliau untuk membaca pelbagai maklumat
dan perkembangan dunia penulisan skrip di sini)

Memang bukan mudah untuk mencapai kejayaan dalam sesuatu perkara yang kita lakukan. Tidak ada jalan singkat yang membolehkan kita untuk berjaya dalam sekelip mata. Banyak halangan dan dugaan yang datang sama ada kita bersedia atau tidak. Begitu jugalah dengan bengkel finale ini. Hingga ke saat-saat akhir, ramai yang menarik diri atas alasan-alasan yang teresndiri. Namun ia tidak pula mematahkan semangat AVA untuk meneruskan bengkel ini. Hatta walau seorang pun perserta, Insya-Allah AVA akan cuba untuk meneruskan bengkel yang sudah diiklankan beberapa bulan sebelum ia berlangsung (entri iklan : 28 Julai 2010).

Poster iklan bengkel

If you can't get something done, just do it. If you don't do it the 'something' will never exist at all. - kata-kata di International Youth Center (IYC), Cheras

Tambahan pula, kali ini perserta DIWAJIBKAN untuk menyiapkan treatment agar dapat dibengkelkan. Ramai juga yang tidak dapat menyiapkan treatment kerana digeluti oleh komitmen dan tugasan seharian @ lain-lain hal. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, AVA hanya bertindak sebagai pemangkin, selebihnya atas kekuatan dan kemahuan para perserta.

Pun begitu, bengkel ini tidak sama sekali menghampakan para perserta yang hadir. Ini disebabkan 'buah' dan 'petua' yang tidak dikongsikan pada bengkel I dan 2, diperturunkan kepada perserta. Sekaligus, ia meletakkan sebelah kaki calon penulis skrip ke dalam dunia industri yang penuh dengan ranjau, onak dan duri. Treatment para perserta diperbincang, digarap, diasuh, diasah, diasak dengan hebat; ibarat emas bermutu yang dibakar sebelum dicanai menjadi sebuah skrip yang sedia untuk dipasarkan secara praktikal. Tetapi AVA percaya calon perserta yang ingin lebih 'buah kilas', 'elak' dan 'serang', terpaksalah mengadap pembimbing secara peribadi agar mendapat kepuasan yang dihajati.

Selain itu, bengkel finale ini juga adalah penutup pada siri pelbagai bengkel yang diadakan oleh AVA untuk tahun 2010. Namun, tahun 2011 menjanjikan bengkel yang lebih pelbagai dan menarik, dibawa khas untuk mereka yang sanggup menjadi 'pemburu' ilmu di gedung AVA. Ibarat AVA menyediakan padang buru, kepada mana-mana 'pemburu' yang dahagakan ilmu, dipersilakan untuk memburu buruan yang tidak ternilai harganya. Jauh lebih berharga dari emas permata, Insya-Allah.

Salam hormat daripada krew AVA dan pembimbing, semoga kita bersua kembali Insya-Allah pada 2011. Terima kasih juga kepada calon para perserta yang memberikan sambutan terhadap siri bengkel pelbagai yang diadakan oleh AVA. Semoga ilmu yang diperolehi dapat dimanfaatkan untuk sejahtera dan bahagia dunia akhirat, amin.

2 comments:

ahadancoach December 15, 2010 at 7:15 PM  

Teruskan berjuang usah dihirau onak dan badai usah dihirau ribut dan taufan...kerana hanya yang lepas dari dugaan sahaja yang akan berkilau menjadi teras dalam apa yang diceburi.

AVA,  December 18, 2010 at 6:24 AM  

Ahadancoach - Insya-Allah perjuangan akan diteruskan. Terima kasih atas kata-kata semangat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang AVA :

001916007-V (daftar perniagaan)

C-00-7, Blok C, Jln CU 1/A
Taman Cheras Utama,
56000 Kuala Lumpur,
Cheras.

Legal Disclaimer :

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian atau bentuk daripada tulisan, foto dan artikel di sini perlu mendapat izin daripada Agensi Villa Aksara dengan makluman melalui emel atau di ruang komen entri. Dan sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan atau foto tersebut dari blog ini. Terima kasih.
(BLOG INI DIBUKA PADA 11 MEI 2009)

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP