Wednesday, August 25, 2010

Halalkah Makanan Yang Kita Nikmati?


Dalam kesibukan umat Islam menyambut dan meraikan ramadhan, ada beberapa perkara yang harus diambil kira agar tidak terlalai. Selepas melihat maklumat di FB AVA, AVA rasa terpanggil untuk menyebarkan maklumat ini, memandangkan ia merupakan suatu isu yang perlu diambil kira kerana berkaitan dengan hukum-hakam. Mohon rakan-rakan yang melayari blog AVA untuk ke pautan yang dipaparkan. Sila semak bahan makanan yang dibeli, terutama apabila hendak membuat kuih raya.

Kes bufet di bulan ramadhan - 70% dari pemeriksaan yang dilakukan mendapati hotel dan premis mencampurkan arak dalam hidangan! Sila klik sini untuk maklumat selanjutnya.

Kes tokong di dapur. Klik sini.

Bufet berbuka sos alkohol! Klik sini.

Minyak sapi QBB Pure Ghee dilarang meletakkan tanda halal!

Suka makan MC Donald? Klik sini.

Klik sini untuk melihat Halal Guide.

Semak kesahan sijil halal di Halal JAKIM di sini.

Selain itu, laman web Halal JAKIM juga menyediakan paparan FAQ untuk panduan dan rujukan. Sila klik badan Islam tempatan dan antarabangsa yang diiktiraf oleh JAKIM (klik di sini) boleh mengeluarkan sijil halal. Bagi sesiapa yang ingin menyemak status halal, boleh klik di sini.

Kisah laici tidak halal! Klik sini, FB.

Semak juga di sini - Malaysian Halal Food

Juga di sini - Halal dot Com

Lagi di sini - Malaysia Halal International Showcase. Dan di sini sebagai bahan bacaan dan rujukan.

Buah-buahan perlu dimakan sebelum makan berat. Selama ini kita didakyah untuk memakan buah-buahan selepas makan sebagai 'cuci mulut'. Bagaimana ini boleh terjadi dan berpanjangan sehingga kini?


Mari boikot kurma yahudi. Sila baca sini.

Jangan lupa juga ke Buletin Pengguna Islam di sini.

Akhirnya, ini ada klip video yang kurang menyenangkan. Sila saksikan, siapa yang bersalah dalam perihal begini? Ramadhan masih lagi di sini, tapi pelbagai perkara yang sudah berlaku. oleh yang demikian AVA menyeru diri sendiri dan rakan-rakan untuk membaca artikel di atas dan merenungkan demi manfaat dan kesejahteraan umat diri dan umat Islam akan datang. Wuallahua'lam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang AVA :

001916007-V (daftar perniagaan)

C-00-7, Blok C, Jln CU 1/A
Taman Cheras Utama,
56000 Kuala Lumpur,
Cheras.

Legal Disclaimer :

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian atau bentuk daripada tulisan, foto dan artikel di sini perlu mendapat izin daripada Agensi Villa Aksara dengan makluman melalui emel atau di ruang komen entri. Dan sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan atau foto tersebut dari blog ini. Terima kasih.
(BLOG INI DIBUKA PADA 11 MEI 2009)

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP