Friday, May 28, 2010

Makluman Harga Skrip Drama Oleh Dua Orang Penulis Skrip

Sebagai organisasi yang turut memainkan peranan kecilnya dalam pembelajaran penulisan skrip drama, AVA ingin berkongsi maklumat yang diambil dari blog dua orang penulis skrip drama. Tujuannya adalah gambaran atau perkembangan yang sedang berlaku dalam industri penulisan skrip drama sebagai rujukan awal.

"Rasanya bulan lepas, Alfie Palermo bertanya tentang harga skrip yang sepatutnya diperolehi. Beliau menyarankan para penulis mapan (establish) berkongsi harga masing-masing untuk rujukan penulis baru.. Harga skrip saya iaitu :" sila klik sini untuk mengetahui lebih lanjut.
(diambil dari blog Puan Maizurah Mohd Ederis)

Di bawah pula adalah dari blog Cik/Puan Faznita :-

"Ada permintaan dari rakan sepenulis untuk para penulis skrip berkongsi harga belian skrip. Saya kongsi harga yang saya dibayar:-" sila klik sini untuk mengetahui lebih lanjut.

Di atas adalah contoh blog yang boleh dijadikan panduan dan rujukan untuk mengetahui perkembangan dunia penulisan skrip drama termutakhir. Disamping usaha mereka dalam merangka draf perjanjian antara penulis dan penerbit. Kita doakan agar usaha mereka akan terlaksana dalam memartabatkan penulis skrip drama dan televisyen. Terima kasih.

p/s : Ada penulis-penulis novel yang ingin berkongsi persen royalti/honorarium yang diperolehi serta bayaran daripada mana-mana penerbit, sama ada yang menerbitkan novel atau cerpen/sajak/artikel? Sila tinggalkan di kotak komen ini.

3 comments:

AVA May 28, 2010 at 4:48 AM  

Sebuah cerpen di Tunas Cipta (terbitan DBP) bernilai RM 200.00

Syukri Sapuan May 28, 2010 at 5:20 AM  

Sebuah cerpen di e@siswa (terbitan karangkraf) berharga RM100.


Cerpen di Dewan Siswa (terbitan DBP) berharga RM 150.00, manakala sebuah puisi harganya RM 50.

AVA,  May 28, 2010 at 5:31 AM  

Terima kasih sdr Syukri Sapuan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang AVA :

001916007-V (daftar perniagaan)

C-00-7, Blok C, Jln CU 1/A
Taman Cheras Utama,
56000 Kuala Lumpur,
Cheras.

Legal Disclaimer :

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian atau bentuk daripada tulisan, foto dan artikel di sini perlu mendapat izin daripada Agensi Villa Aksara dengan makluman melalui emel atau di ruang komen entri. Dan sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan atau foto tersebut dari blog ini. Terima kasih.
(BLOG INI DIBUKA PADA 11 MEI 2009)

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP