Sunday, May 30, 2010

Khabar Bengkel Penulisan Skrip Drama Ke-3 : 30 Mei 2010

Syukur Alhamdulillah. Walaupun pihak IYC menukarkan dari bilik Merak ke bilik Mawar di saat-saat akhir, namun majlis berjalan lancar sehinggalah jam 4.00 petang, dan disambung sedikit kerana masalah teknikal (masa kecederaan). "Story driven atau character driven?" Itulah adalah antara punch line yang menjadi kata-kata hikmat kepada para perserta.

Kali ini pemudahcara memberi penekanan dalam banyak aspek berbanding dengan bengkel yang pertama dahulu. Baik dari segi penyampaian format yang lebih tersusun, hinggalah ke stesen televisyen yang perlu difikirkan sebelum seseorang itu berminat untuk menghantar kertas konsepnya. Selain itu tips-tips juga diperturunkan untuk makluman perserta dalam pelbagai segi sama ada penulisan mahupun kaedah menghantar kertas konsep.

Seterusnya, pemudahcara menyentuh secara rinci tentang keperluan dalam penulisan skrip seusai menonton drama '10'. Tambahan pula perserta banyak bertanyakan soalan dan persoalan dalam penulisan skrip. Semoga para perserta akan terus berusaha untuk menghasilkan cerita yang menarik serta sabar dalam menghadapi kerenah dalam industri penulisan skrip drama yang penuh dengan ranjau dan liku-liku berduri.

Seperkara lagi, pemudahcara bersetuju untuk meneruskan bengkel lanjutan bagi mereka yang berminat pada masa akan datang. AVA akan sentiasa berkhidmat dengan penuh dedikasi dan sebaik mungkin.

Gambar-gambar boleh dilihat di FB AVA.
Tentatif bengkel, klik sini.
Entri bengkel penulisan skrip drama pertama oleh Puan Maizura (pemudahcara). Klik sini.

Senarai Perserta :

1. Norziati binti Mohd Rosman
2. Ezi Afiza binti Mohd Muzli
3. Dima Mazlina Abu Bakar
4. Shaslin bt. Mohamad Idris
5. Rohaizad b. Kamarudin
6. Ida Munira Abu Bakar
7. Haryati Abu Nasir
8. Sasya bt Zainal
9. Azura Mohd Halid
10. Farah Bani
11. Ahmad Fitri Che Musa
12. Wan Khunifa Uti
13. Nasirudin Norshidi
14. Marina Ghazali
15. Khadijah bt. Hashim
16. Nik Rashidah bt. Wan Hassan
17. Adi Affandi b. Abd Talib

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang AVA :

001916007-V (daftar perniagaan)

C-00-7, Blok C, Jln CU 1/A
Taman Cheras Utama,
56000 Kuala Lumpur,
Cheras.

Legal Disclaimer :

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian atau bentuk daripada tulisan, foto dan artikel di sini perlu mendapat izin daripada Agensi Villa Aksara dengan makluman melalui emel atau di ruang komen entri. Dan sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan atau foto tersebut dari blog ini. Terima kasih.
(BLOG INI DIBUKA PADA 11 MEI 2009)

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP