Friday, May 15, 2009

Perjanjian - Sejauh manakah kita mengenalinya?

Salam semua.

Entri hari ini adalah berkaitan dengan perjanjian penulisan dengan penerbit. Baik, sejauh manakah kita memahami perjanjian tersebut dan kita menandatanganinya? Dan berapa ramai pulakkah penulis yang benar-benar mengetahui akan hak-hak mereka yang terkandung dalam perjanjian tersebut?

Perjanjian antara penulis dan penerbit adalah suatu kemestian yang WAJIB ada antara kedua belah pihak. Kalau mengikut amalan penerbit di sini, banyaknya perjanjian ditandatangani setelah manuksrip tersebut telah diset untuk dicetak. Kalau tidak pun, perjanjian aka diberikan kepada penulis untuk ditandatangani setelah buku dicetak. Jadi, manakah situasi yang sepatutnya berlaku? Adakah perjanjian ditandatangai sebelum atau selepas dicetak?

Bagaimana pula kedapatan sesetengah penerbit yang tidak memberikan sebarang salinan perjanjian yang sepatutnya diberikan oleh mereka kepada penulis? Apakah liabiliti yang seharusnya ada pada pihak penerbit apabila perjanjian itu ditandatangani? Untuk menjawab pelbagai persoalan yang timbul di dalam benak penulis ini, kami bercadang untuk mengadakan Legal Talk yang berkaitan dengan perkara ini pada masa akan datang. Untuk itu, saya meyarankan agar ahli yang berdaftar dengan kami untuk menghadiri bicarawara ini dengan harga yang istimewa. Bagi yang bukan ahli juga digalakkan untuk hadir kelak. Bergantung pada sambutan dari pembaca samada berminat untuk mengetahui masalah yang menghantui mereka ini atau tidak?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang AVA :

001916007-V (daftar perniagaan)

C-00-7, Blok C, Jln CU 1/A
Taman Cheras Utama,
56000 Kuala Lumpur,
Cheras.

Legal Disclaimer :

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian atau bentuk daripada tulisan, foto dan artikel di sini perlu mendapat izin daripada Agensi Villa Aksara dengan makluman melalui emel atau di ruang komen entri. Dan sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan atau foto tersebut dari blog ini. Terima kasih.
(BLOG INI DIBUKA PADA 11 MEI 2009)

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP