Sunday, July 25, 2010

Laporan Bengkel Lanjutan Skrip Drama : 25 Julai 2010

Bengkel lanjutan penulisan skrip : 2 ini adalah merupakan kesinambungan dari bengkel asas penulisan yang terdahulu. Kalau dahulu, perserta didedahkan dengan teknik untuk memasarkan skrip serta berkenalan dengan dunia penyiaran tanah air, kali ini arah dalam merealisasikan penulisan skrip semakin hampir.

Bengkel yang sememangnya memperuntukan jumlah perserta yang kecil ini dapat menajamkan lagi pemahaman dan daya ta'akul perserta dengan kehendak skrip itu sendiri. Selain itu, perserta dikehendaki untuk mempersembahkan cadangan idea untuk dibedah siasat secara langsung. Hasil dari slot ini dapat menambahbaikan lagi idea sama ada dari segi garapan plot, watak, lojik dan sebagainya. Disamping nota yang dibekalkan untuk perserta merujuk apa yang diajarkan dalam bilik, pembimbing merujuk pada banyak filem, drama bersiri, telemovie dan sebagainya. Ini bermakna, seseorang calon yang bakal menceburkan diri dalam bidang penulisan skrip harus peka dengan perkembangan industri penyiaran tanah air terutama filem dan drama sama ada di dalam atau luar negara.

Dengan kesabaran dan sikap murah hati pembimbing, Pn Maizurah Mohd Ederis, para perserta berjaya melepaskan idea yang terbuku dalam sesi idea pitch ini. Rakan-rakan perserta lain juga aktif mengambil bahagian dan mencadangkan dari pelbagai sudut dan aspek agar dapat dilihat dari perspektif yang lebih luas.

Disamping itu, AVA yang berkonsepkan mesra pelanggan di antara pembimbing dan perserta, lazimnya akan meletakkan mereka di meja yang sama. Dengan ini, pelbagai persoalan dapat diajukan sewaktu makan, juga memberi bimbingan kepada perserta secara tidak langsung. Alhamdulillah, semua berjalan lancar. Walaupun hujan lebat turun pada sebelah petangnya, akhirnya kesemua perserta dapat mencurahkan idea masing-masing melalui sesi 'awalan treatment'.

Sesi ini pula, perserta mempersembahkan sedutan dari apa yang terfikir untuk dijadikan skrip dan diberi 'nafas' oleh pembimbing dan rakan-rakan perserta. Di akhir bengkel, AVA mengumumkan bahawa akan ada bengkel ketiga, melalui cadangan perserta untuk mengadakan bengkel yang lebih menjurus kepada skrip.

Syukurlah, pembimbing masuh sudi dan menerima cadangan perserta untuk mengadakan sesi bengkel ketiga. Kali ini pembimbing menyarankan dengan tegas bahawa teratment masing-masing harus siap dan dihantar seawal mungkin untuk semakan beliau. Dijangka akan diadakan pada bulan Disember kelak, Insya-Allah.

Sementara itu bengkel adaptasi novel ke skrip drama akan diadakan pada 8 Ogos 2010 (Ahad).
Sila klik sini untuk maklumat lanjut.

Senarai Perserta :

1. Khadijah Hashim
2. Wan Norliza Wan Ahmad
3. Nik Rashidah bt. Wan Hassan
4. Masterah Abdul Mutalib
5.
Adi Affandi b. Abd Talib

Sila klik pautan di bawah untuk melihat bengkel penulisan skrip yang lepas.

Bengkel Asas Penulisan Skrip Drama 1
Bengkel Asas Penulisan Skrip Drama 2
Bengkel Asas Penulisan Skrip Drama 3

Bengkel Lanjutan Penulisan Skrip Drama 1

2 comments:

Anazkia July 27, 2010 at 9:30 AM  

Bestnye... Sayang, xboleh nak ikut :)

AVA,  July 27, 2010 at 11:09 PM  

Anaz - 7/11 - bengkel skrip drama 1 akan ada lagi. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang AVA :

001916007-V (daftar perniagaan)

C-00-7, Blok C, Jln CU 1/A
Taman Cheras Utama,
56000 Kuala Lumpur,
Cheras.

Legal Disclaimer :

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian atau bentuk daripada tulisan, foto dan artikel di sini perlu mendapat izin daripada Agensi Villa Aksara dengan makluman melalui emel atau di ruang komen entri. Dan sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan atau foto tersebut dari blog ini. Terima kasih.
(BLOG INI DIBUKA PADA 11 MEI 2009)

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP