Sunday, June 27, 2010

Pencerahan di Bengkel Lanjutan Penulisan Skrip Drama 27.6.2010


Ariyatna Adri - "Terima kasih Astaka Villa Aksara kerana menganjurkan Bengkel Lanjutan Penulisan Drama bersama Kak Maizura Ederis, banyak yang dipelajari hari ini..dan semakin banyak pula masih perlu dipelajari."

Semakin menyelam, semakin dalam dan tak terselam lautan ilmu. Itulah tanggapan AVA pada bengkel kali. Kali ini perserta dapat menghamparkan idea yang terpendam seorang demi seorang di hadapan pembimbing; pitching idea. Pembimbing seterusnya memberikan ulasan, komentar, cadangan dan penambahbaikan idea yang sudah dibentangkan. Bukan setakat itu, malah peserta lain turut melontarkan idea untuk memperbaiki dan mencantikan lagi idea asal para perserta.

Sesi berjalan lancar dan penyertaan dari perserta amat menggalakan hingga terlajak 1.30 petang. Tidak cukup dengan itu, perbincangan dilanjutkan di meja makan hingga hampir jam 2 petang. Seusai solat dan rehat, slot seterusnya memberi peluang sekali lagi untuk perserta menghasilkan treatment yang ringkas untuk dikongsi dan dibedah dengan teliti oleh pembimbing. Ini menyebabkan kelas bertambah gamat dengan idea para perserta yang mencurah, sesekali disulam oleh gelak tawa.

Tidak setakat itu, pembimbing meneruskan agendanya dengan menyentuh aspek pemgembangan plot, pembinaan watak, susunan plot dan treatment. Selain itu, agenda pembimbing untuk menubuhkan satu pasukan skrip drama insya-Allah akan berlaku dalam masa yang terdekat.

Kesimpulannya, boleh dikatakan bengkel kali kedua ini menganjakan paradigma para perserta ke proses penjanaan skrip penuh. Meskipun masih terdapat pelbagai persoalan yang timbul, namun pencerahan dikatakan sudah berjaya. AVA mendoakan agar perserta bengkel dapat meneruskan niat dan hajat di hati agar berjaya menukil sebuah skrip yang penuh serta dapat dimajukan kepada pihak yang berkenaan, khususnya stesen televisyen tanah air. Tahniah dan terima kasih kepada para perserta dan pembimbing.

Senarai Perserta :

1. Mohd Nur Hakim Bahaman
2.
Syaz Syukor
3. Hanisah Othman
4. Ariyatna Adri
5. Rohaizad b. Kamarudin

* Bengkel lanjutan hanya mengambil perserta yang sedikit untuk membolehkan pembimbing memberikan tumpuan kepada perserta secara langsung.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang AVA :

001916007-V (daftar perniagaan)

C-00-7, Blok C, Jln CU 1/A
Taman Cheras Utama,
56000 Kuala Lumpur,
Cheras.

Legal Disclaimer :

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian atau bentuk daripada tulisan, foto dan artikel di sini perlu mendapat izin daripada Agensi Villa Aksara dengan makluman melalui emel atau di ruang komen entri. Dan sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan atau foto tersebut dari blog ini. Terima kasih.
(BLOG INI DIBUKA PADA 11 MEI 2009)

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP